Post via de brievenbus
Hoewel organisaties en consumenten onderling steeds meer digitaal communiceren, ontvangen veel mensen nog wekelijks fysieke post. Bijvoorbeeld van familie, vrienden, bedrijven, goede doelen en de overheid. Bedrijven versturen onder andere rekeningen en serviceberichten. Maar ook reclame. Deze reclame kunnen zij geadresseerd of ongeadresseerd verzenden.
Geen behoefte aan ongeadresseerde reclamepost (folders)? Geef dit dan aan met een sticker op uw brievenbus. Via Postfilter regelt u welke ongevraagde geadresseerde reclamepost wel en niet welkom is.
Ongeadresseerde en geadresseerde reclamepost
Folders, u heeft ze vast weleens ontvangen. Deze ongeadresseerde reclamepost zonder adres wordt huis-aan-huis verspreid. Om te bepalen of folders welkom zijn, kijken postbezorgers of u een nee/ja-, nee/nee- of ja/ja-sticker op de brievenbus heeft.
Op geadresseerde post staat altijd een huisadres, soms in combinatie met een naam. Het kan van alles zijn, zoals een rekening, persoonlijk bericht of reclame. Een nee/nee-sticker op de brievenbus houdt geadresseerde reclamepost niet tegen. Bezorgers kunnen de inhoud niet beoordelen. De afzender bepaalt of de post moet worden bezorgd.
Bedrijven en organisaties die ongevraagde geadresseerde reclamepost versturen, zijn verplicht om Postfilter te raadplegen. In dit register leggen consumenten vast welke ongevraagde geadresseerde reclamepost zij niet willen ontvangen. Afzenders mogen hen deze post dan niet meer sturen.
Aan de bewoners van
Krijgt u post waar wel ‘aan de bewoners van’ op staat, maar geen huisadres? Dan gaat het om ongeadresseerde reclamepost. Met een nee/ja-, nee/nee- of ja/ja-sticker op de brievenbus maakt u duidelijk of u hier behoefte aan heeft. Ontvangt u reclamepost gericht ‘aan de bewoners van’, in combinatie met uw adres? Dan is dit geadresseerde reclamepost. Via Postfilter geeft u aan welke ongevraagde geadresseerde reclamepost niet welkom is.
Ongeadresseerde reclamepost
Als u geen nee/ja- of nee/nee-sticker op de brievenbus heeft, is de kans groot dat u regelmatig ongeadresseerde reclamepost ontvangt. Folders van supermarkten, drogisterijen en elektronicawinkels bijvoorbeeld. De regels rond ongeadresseerde reclamepost kunnen regionaal verschillen. Check daarom bij uw gemeente hoe het in uw woonplaats is geregeld, en waar u een sticker kunt krijgen.
Geadresseerde reclamepost
Als u een overledene registreert in het Nationaal Overledenenregister, wordt alle geadresseerde reclamepost gestopt die aan hem of haar is gericht. Wilt u zelf geen geadresseerde reclamepost meer ontvangen? Dan kunt u twee dingen doen. Registreer u via Postfilter om ongevraagde geadresseerde reclamepost te stoppen. Als u een klantrelatie met de afzender heeft, moet u contact met het bedrijf opnemen om de gevraagde geadresseerde reclamepost een halt toe te roepen.
E-mails en nieuwsbrieven
Het Nationaal Overledenenregister is volledig gericht op fysieke post. Wilt u iets doen tegen ongewenste e-mails en online nieuwsbrieven? Kijk op consumentenbond.nl voor tips om meer grip te krijgen op digitale post.
Wat kan het Nationaal Overledenenregister voor u doen?
We vertellen u graag meer over het Nationaal Overledenenregister, onze aanpak en de manieren waarop u dierbaren kunt registreren.